Hoe veilig is aspartaam

31/08/05
Een nieuwe studie in Italië heeft vragen opgeroepen ten aanzien van een mogelijk verband tussen de kunstmatige zoetstof Aspartaam en sommige vormen van leukemie. De European Food Safety Authority (EFSA) heeft aangekondigd dat het verzamelen van bewijsmateriaal hieromtrent een hoge prioriteit krijgt aangezien de zoetstof in veel voedingsmiddelen en dranken voorkomt en veelal wordt gebruikt door mensen met diabetes.

Een uitgebreide beoordeling over de veiligheid van Aspartaam was in het Verenigd Koninkrijk al in 2002 gedaan en de conclusies luidde dat er geen gevaar bestond voor de gebruikers. De Food Standards Agency heeft aangekondigd zeer nauwkeurig te kijken naar de resultaten van de EFSA beoordeling die waarschijnlijk enkele maanden in beslag zal nemen.

"Op dit moment zijn experts nog niet zo ver dat zij gebruikers van aspartaam aanraden hun eetpatroon te veranderen. De Diabetes Vereniging van het Verenigd Koninkrijk zal van dichtbij de veiligheidsbeoordeling volgen om zo na te gaan of er gevaar bestaat voor mensen met diabetes" zegt Simon O'Neill van de diabetes vereniging van het Verenigd Koninkrijk. Hij voegt hieraan toe: "wij adviseren de gebruikers van kunstmatige zoetstoffen in elk geval verschillende soorten te gebruiken om er zo zeker van te zijn dat ze niet de Acceptabele Dagelijkse Inname (ADI) overschrijden. Gelukkig zal dit niet zo snel gebeuren aangezien de gemiddelde volwassenen minimaal 14 blikjes 'low calorie' frisdrank per dag zou moeten drinken om de ADI van aspartaam te overschrijden."

Onderzoekers aan het Ramazzini Instituut voor kankeronderzoek hebben het onderzoek uitgevoerd onder 1800 ratten.

© Double Check, Marieke van der Vaart