Het zwarte goud verhoogt kans op diabetes

26/11/05
Uit een onderzoek onder 150.000 Amerikaanse verpleegkundigen is gebleken dat het drinken van veel cola in veel gevallen gepaard gaat met een hoge bloeddruk. Alle verpleegkundigen zijn deelneemsters aan de bekende Nurses Health Study. Het onderzoek gaf ook aan dat er geen verschil met betrekking tot de bloeddruk bestond tussen gewone cola of cola light.

De Nurses Health Study is één van de langer lopende onderzoeken waarin de invloed van voedings- en leefgewoonten op de gezondheid wordt onderzocht. De resultaten over het colagebruik en de verhoogde bloeddruk zijn onlangs gepubliceerd in 'Journal of the American Medical Association'.

Op zich is het verband tussen cola en een verhoogde bloeddruk niet echt nieuw. Koffie, en dan vooral het bestanddeel cafeïne wordt, al langere tijd verdacht van een kwalijke invloed op de bloeddruk. Toch bestond ook al een tijdje de neiging om ook de oorzaak in andere stoffen dan cafeïne alleen te zoeken.

Onderzoekers uit de meest recente studie benoemen bijvoorbeeld ook de maïsstroop die in de Verenigde Staten wordt gebruikt bij de productie van het zwarte goud. Dit bestanddeel fungeert als zoetmiddel; de bruine kleur komt tot stand door een combinatie van gebrande suiker en eiwit te gebruiken, ook wel bekend onder de naam caramel. Omdat uit andere studies inmiddels ook is gebleken dat de combinatie van suikers en eiwitten zogenaamde "abnormale verbindingen" kunnen veroorzaken, lijkt cafeïne inderdaad niet in zijn eentje de boosdoener.

De abnormale verbindingen zijn namelijk ook in bepaalde onderzoeken gerelateerd aan een aantasting van de hartspier, hoge bloeddruk, degeneratie van het netvlies en de ooglens en verstijving van de bloedvaten. Bovendien zijn er aanwijzingen dat deze AGE's kunnen leiden tot aantasting van de hartspier, verstijving van bloedvaten, hoge bloeddruk, verstijving van gewrichten en degeneratie van het netvlies en de ooglens; allemaal complicaties die meer dan gemiddeld bij mensen met diabetes voorkomen. Deze ontdekkingen vallen dan ook geheel in lijn met de onderzoeken die uitwijzen dat het drinken van cola de kans op diabetes verhoogt.

© Double Check, Marieke van der Vaart