| Voedingsexperts bevelen aan om veel vers fruit te eten. Dit reduceert namelijk het risico van diabetes type 2 aanzienlijk zo blijkt uit een nieuwe studie van het 'Deutschen Institutes für Ernährungsforschung' in Potsdam-Rehbrücke. Elisabeth Warzecha van het 'Gesellschaft für Ernährungsmedizin und Diätetik' in Aken geeft bovendien aan dat het effect wordt ondersteund wanneer weinig vlees en wit brood wordt gegeten en weinig bier of zoete frisdranken worden gedronken. In het kader van de EPIC-Studie (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) hebben wetenschappers de voedingsgewoonten van 192 mensen bekeken waarbij onlangs diabetes type 2 was vastgesteld. Daarnaast onderzochten zij de gegevens van 392 controlepersonen. Volgens de uitkomsten houdt een klein diabetes risico verband met bepaalde combinaties van levensmiddelen: wie veel vers fruit eet en weinig calorierijke softdrinks, bier, vlees en producten van wit meel tot zich neemt, reduceert het diabetesrisico aanzienlijk. "Deze waarnemingen zijn overigens onafhankelijk van de Body Mass Index, het feit of de persoon wel of niet rookt, veel of weinig beweegt, leeftijd, geslacht en energieopname" weet voedingsdeskundige Elisabeth Warzecha te vertellen. De wetenschappers kunnen op dit moment nog geen samenhang ontdekken tussen de enkelvoudige voedingsstoffen zoals vetten en koolhydraten. © Double Check, Marieke van der Vaart
|