| Een nieuwe studie heeft aangetoond dat een dieet met walnoten het LDL-cholesterolgehalte (slechte cholesterol) met 10% kan verlagen en het goede cholesterolgehalte positief kan beïnvloeden. Daarnaast zijn walnoten waarschijnlijk effectief tegen tegen diabetes type 2.
Australische onderzoekers laten weten dat een dieet waarbij acht tot tien walnoten per dag worden genuttigd de juiste vetten levert, dat naast een positieve invloed op het cholesterolgehalte, ook nog eens insulineresistentie kan bestrijden, een voorbode van diabetes type 2. Diëtisten hadden voor deze studie gedurende zes maanden, diëten samengesteld voor zestig mensen met diabetes type 2. In deze diëten waren alle basisvoedingsmiddelen vertegenwoordigd. Elk dieet bevatte daarnaast 30 gram walnoten per dag, wat overeenkomt met acht tot tien walnoten. De onderzoekers zorgden ervoor dat bij de studie het resultaat duidelijk kon worden gerelateerd aan het effect van de walnoten.
Deze studie is een van de eerste onderzoeken naar het effect van meervoudig onverzadigde vetzuren op diabetesmanagement. Voordeel is dat walnoten eten een gemakkelijke manier is om deze vetzuren in te passen in een dieet. Ze worden door veel mensen gezien als een snack, dus vaak met plezier gegeten!
© Double Check, karin van der steen |