Diabete : Nieuws, Mediterrane voeding voor mensen met diabetes (BD Medical/Diabetes Care)
 


diabetes mellitus



  • vetzuren

  • voeding

  • diabetes





  • vetzuren, voeding, diabetes

      
    Home > Nieuws > Nieuws > Mediterrane voeding voor mensen met diabetes
    Mediterrane voeding voor mensen met diabetes  Back
    Dat gezonde voeding belangrijk is voor mensen met diabetes, is bekend. Maar wat is gezonde voeding, en hoeveel beter is het? Uit de resultaten van diverse onderzoeken blijken de Mediterrane voedingsgewoonten een rol te spelen in het voorkomen van diabetes type 2, maar kunnen ook beschermend werken ten aanzien van complicaties bij mensen met diabetes type 1.

    Mediterrane voeding bestaat voornamelijk uit peulvruchten, fruit, groente, noten, volle graan producten, wijn, vis en olijfolie. Wat dit voor mensen met diabetes betekent vertelt diëtiste Eglantine Otter. Zij heeft zelf al 35 jaar diabetes en kan dus zowel spreken vanuit haar vak als vanuit ervaring. Zij adviseert mensen met diabetes hoe zij door een gezonde leefstijl de kans op de gevreesde latere complicaties kunnen verkleinen. Die complicaties worden merendeels veroorzaakt door aantasting van de vaatwand van zowel de grote als de kleine bloedvaten. Dit kan resulteren in schade aan de nieren en het netvlies of hart- en vaatziekten. 'Een goede instelling qua bloedglucosewaarden en medicijnen als cholesterolverlagers alleen zijn niet voldoende. Voeding speelt een belangrijker rol dan we denken.'

    Enkele onderzoeksresultaten. De Wageningen Universiteit trok uit een onderzoek de conclusie dat ouderen die een mediterrane voeding gebruiken gemiddeld langer leven dan generatiegenoten met een 'gewoon' voedingspatroon. De Lyon Hartstudie, waarvan de resultaten in 2001 zijn gepubliceerd, liet eveneens zien dat een mediterraan voedingspatroon beschermend werkt. Bij 600 hartpatiënten daalde het gecombineerde risico op plotselinge hartdood, een tweede infarct, onstabiele angina pectoris, hartfalen, een beroerte, longembolie en trombose met 50 tot 70 % in vergelijking met patiënten die het dieet van de Amerikaanse Hartstichting volgden. En opmerkelijk zijn de resultaten van een onderzoek waarbij diabetespatiënten met een lichte nierfunctiestoornis al of niet een mediterraan dieet kregen voorgeschreven. Van de groep die het normale dieet gebruikte, was 40% na vier jaar overleden of had dodelijk nierfalen, tegen 20% in de andere groep.

    De gunstige invloed van mediterrane voeding ligt waarschijnlijk in de hoge consumptie van groente, vis en olijfolie en de lage consumptie van rood vlees en zuivel. Vooral de omega-3 vetzuren die in vis voorkomen lijken een belangrijke rol te spelen. De omega-9-vetzuren uit olijfolie verbeteren het glucosetransport door de celmembranen.

    © Double Check, Marjolein de Wit-Blok

     
         

    Insulinepreparaten

    Nieuws, Koemelkeiwitten

    Nieuws, Voordelen van laag-glycemisch dieet

    Nieuws, Helpt eten tegen frustraties?

    Nieuws, Diabetes onderschat

    Nieuws, Pramlintide ondersteunt insuline bij diabetes type 1

    Insuline injecteren, Hoe injecteer je insuline

    Nieuws, Vitamine E tegen diabetes type 2

    BD, BD Logo en alle andere merknamen zijn - tenzij anders vermeld - eigendom van Becton, Dickinson and Company. © 2005 BD