| Zowel mensen met diabetes type 1 als diabetes type 2 zouden geadviseerd moeten worden om vaker hun bloedglucose te meten dan de gebruikelijke twee maal per dag. Dit kan helpen in de strijd tegen de levensbedreigende cardiovasculaire aandoeningen, aldus een nieuwe studie.
Onderzoekers aan de 'Johns Hopkins University School of Medicine' en de 'Bloomberg School of Health' in Baltimore hebben een 13-tal onderzoeken geanalyseerd die eerder waren gepubliceerd. De overeenkomst tussen de onderzoeken lag in het feit dat zij allemaal te maken hadden met bloedglucosewaarden en cardiovasculaire aandoeningen. Door het analyseren van de diverse conclusies en resultaten, wilden de onderzoekers het verband onderzoeken tussen deze twee factoren.
De resultaten van dit onderzoek tonen in elk geval aan dat de bloedglucosewaarden een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van cardiovasculaire aandoeningen; inclusief aandoeningen aan de kransslagaders, beroertes en perifere slagaderziekten. Ook bleek dat mensen met diabetes twee maal zoveel kans hadden op het ontwikkelen van dit soort aandoeningen dan mensen zonder diabetes.
De onderzoekers schatten dat bij diabetes type 2 een verhoging van de HbA1-c waarde met 1% een verhoging van 18% betekent ten aanzien van de kans op het ontwikkelen van een aandoening aan de grote bloedvaten. De gegevens met betrekking tot diabetes type 1 waren niet zo overvloedig aanwezig, maar de onderzoekers vonden een gelijksoortige uitslag in een 15% verhoogd risico in deze groep met iedere toename van de HbA1-c waarde met 1%.
Onderzoekers bevelen dan ook nadrukkelijk aan om zeer regelmatig de bloedglucose te controleren in combinatie met de controle van de gebruikelijke markers voor cardiovasculaire aandoeningen. Voorbeelden hiervan zijn het cholesterolgehalte en de bloeddruk.
© Double Check, Marjolein de Wit-Blok |