| Onder leiding van professor Dr. Med. Anette-Gabriele Ziegler is een onderzoek gestart aan het Diabetesonderzoeksinstituut in München. De studie bekijkt welke factoren een rol kunnen spelen bij het ontstaan van diabetes bij kinderen die erfelijk belast zijn.
Het onderzoek draagt de naam 'babydieet' en probeert te ontdekken of een gerichte voeding en de selectie van bepaalde granen gedurende het eerste levensjaar het optreden van diabetes type 1 kan voorkomen.
Gedurende het vooronderzoek is reeds gebleken dat kinderen van ouders met diabetes inderdaad door bepaalde voedingsmiddelen een grotere kans hadden om antilichamen tegen de insulineproducerende cellen aan te maken. Wanneer de kinderen vóór de vierde levensmaand bijvoorbeeld werden 'bijgevoed' met voedingsmiddelen die gluten bevatten (brood, beschuit, müsli, pasta of meelproducten), bleken zij een vijf maal zo groot risico te lopen om reeds in de eerste fase van hun leven antilichamen te ontwikkelen.
Voor de volgende studie zijn inmiddels al enige honderden kinderen bij de geboorte onderzocht. Als deelnemers is steeds naar pasgeborenen in heel Duitsland gezocht waarvan één van de ouders of een broer of zusje diabetes type 1 heeft. Ideaal is het wanneer de baby's nog niet geboren zijn. In dat geval kan er bloed uit de navelstreng worden afgenomen nadat deze is doorgeknipt. Hierdoor is er voor het kind geen enkel gevaar of risico.
Vervolgens wordt van de pasgeborenen een genetisch risicoprofiel voor diabetes type 1 opgesteld. De ouders van de kinderen met een verhoogd risico krijgen vervolgens de aanbeveling om deel te nemen aan het voedingsonderzoek. Dit houdt in dat gedurende de eerste drie levensjaren van het kind iedere drie maanden bloed wordt afgenomen dat wordt onderzocht op antilichamen.
Om andere factoren (die bij het ontstaan van diabetes type 1 een rol spelen) zoveel mogelijk in de grip te hebben, worden ook gegevens verzameld over de voeding en inentingen. Er zijn diverse vermoedens hoewel een negatieve invloed van inentingen nog steeds niet wetenschappelijk bewezen is. Het is het doel van het onderzoek om hierover nu de feiten boven tafel te krijgen.
© Double Check, Marjolein de Wit-Blok |