Diabetes: Cafeïne belemmert diabetes controle (BD Medical/Diabetes Care)
 






  • glucose

  • diabetes

  • bloedglucose

  • diabetes type

  • insuline





  • glucose, noord carolina, medical center, diabetes, koffie drinken, bloedglucose, diabetes type

      
    Home > Nieuws > Nieuws > Cafeïne belemmert diabetes controle
    Cafeïne belemmert diabetes controle  Back
    Een onderzoeksteam aan de 'Duke Universiteit Medical Center' in Noord Carolina ontdekte een sterk verband tussen de inname van cafeïne tijdens de maaltijd en een verhoogd glucose- en insulineniveau bij mensen met diabetes type 2. Zij concluderen dan ook dat cafeïne het lichaam van mensen met diabetes type 2 belemmert om de bloedglucose te regelen hetgeen de diabetes in principe verergert.

    De bevindingen zijn significant genoeg voor de onderzoekers om mensen met diabetes aan te raden cafeïne uit hun voedingspatroon te schrappen. "Bij een gezond persoon is glucose binnen een uur na het eten gemetaboliseerd. Mensen met diabetes kunnen glucose echter minder efficiënt verwerken" zegt studieleider James Lane. "Het lijkt erop alsof mensen met diabetes die cafeïne consumeren het moeilijker hebben hun insuline- en glucoseniveaus te regelen dan degene die geen cafeïne nemen."

    Lane en zijn collega's bestudeerden 14 mensen met diabetes type 2 die vanuit gewoonte koffie drinken De onderzoekers zetten de vrijwilligers op een dieet. De mensen namen hun medicijnen, hierna werd hun bloed getest en vervolgens kregen ze cafeïne capsules. Vervolgens werd weer bloed afgenomen evenals na het innemen van een vloeibare maaltijd. Hieruit bleek dat cafeïne weinig effect had op de bloedglucose wanneer er niets was gegeten. Na de inname van de vloeibare maaltijd was het verhaal echter anders. De mensen die cafeïnecapsules innamen hadden een verhoging van het glucoseniveau van 21% en een verhoging van het insulineniveau van 48%.

    Hoewel zij niet konden ontdekken dat cafeïne effect had op de nuchtere bloedglucosewaarden of insulineniveaus in vergelijking met een placebo, de verschillen waren wel degelijk in beide niveaus significant aanwezig na het innemen van een maaltijd. Lane: "het lijkt erop dat cafeïne, door het nadelig beïnvloeden van de verwerking van maaltijden door het lichaam, een stof is die mensen met diabetes wellicht beter kunnen vermijden. Sommige mensen letten al op hun voedingspatroon en bewegen regelmatig. Het vermijden van cafeïne is in deze ook een manier om hun aandoening onder controle te houden."

    © Double Check, Marieke van der Vaart

     
                                                                                                                                                                   
     

    Nieuws, Hypo's bij dieren

    Wat is diabetes?, Type 1

    Hyperglykemie, Definitie

    Complicaties voorkomen, Tandverzorging

    Continue bloedglucosemetingen levert positief resultaat bij kinderen

    Zoeken

    De testresultaten noteren

    Bescherming tegen diabetes begint in zwangerschapsstadium

    BD, BD Logo en alle andere merknamen zijn - tenzij anders vermeld - eigendom van Becton, Dickinson and Company. © 2004 BD